Plzeňský sběratel usilující o vytvoření zajímavé sbírky obsahující výhradně vlastní nálezy
Ing. Pavel Plzák
Plzeň
pavel.plzak@volny.cz
Sagenit na křišťálu, šířka obrázku 3,0 cm, Cavradischlucht, Švýcarsko

Mineralogické stránky Pavla Plzáka

Alpské lokality, mineralogická naleziště v Rakousku, Švýcarsku, Itálii, Polsku či na Slovensku

Trochu netradiční pohled na mineralogické lokality se snahou o doplnění méně známých informací především o zahraničních nalezištích.

Tyto stránky jsem navštívil(a) opakovaně, protože mne na nich zaujalo především:

X anatasu 5 mm, Selva, Švýcarsko
Realgar X 4 mm, Tajov, Slovensko
Šperkový výbrus záhnědy z údolí Val Val, Tujetsch, Švýcarsko, 29 x 21 x 12 mm
Rubelit Řečice, největší  X 4 mm
Rubelit Řečice, největší X 4 mm
Euchroit největší  X 7 x 6 mm,  Ĺubietová Svätoduška, Slovensko
Euchroit největší X 7 x 6 mm, Ĺubietová Svätoduška, Slovensko
X čirého berylu 10 mm na křemeni a albitu, vpravo uprostřed vykukuje mouřenínská hlavička, napravo žlutavý elbait, St. Illario in Campo, Elba, Itálie
Démantoidy, X nalevo 3,5 mm, Monte Acquanera, Val Malenco, Itálie
Hypoparalelní záhněda Bobrůvka
Titanit, největší X 3 mm, Val Val, Tujetsch, Švýcarsko
Záhněda, ústřední X drahokamové kvality vysoký 4 cm, Švýcarsko, kanton Uri, Lochberg
X fassaitu 5 mm, Úškrtová dolina, Slovensko, nález 2017
X apatitu 2 mm mezi lupeny lepidolitu, nález 2016, Dobrá Voda
Melounový rubelit s verdelitovým lemem, jednostranně ukončený X s foititovými náběhy, posetý spoustou drobných verdelitů, nález 2015, 23 x 16 x 12 mm!!!
Apatit 5 mm, Krupka, žíla Lukáš
X goldmanitu 2 mm, lok. Rybníček
Na konci května jsem se po mnoha letech vydal opět na klasické slovenské lokality. Začal jsem od východu, v Malých Karpatech a celkem dost naivně jsem doufal v nějaký nález na Kolárském vrchu, klasické lokalitě Sb minerálů. Nálezy nestály za řeč, ale na druhý pokus se mi naštěstí povedlo najít lokalitu Rybníček v protějším svahu. Nebylo to jednoduché a když už jsem se tam dostal, tak jsem dlouho nemohl najít nic jiného, než světle zelená stébla chromdiopsidu. Nakonec se ale zadařilo a našel jsem i několik ukázek s krásně vanadově zeleným goldmanitem (foto vlevo). Jsou to samozřejmě milimetrové záležitosti, nehledá se to snadno, stejně jako samotná lokalita v lesním prudkém svahu, ale výsledek stojí za to. Ostatně každý nemá ve sbírce goldmanit z vlastního nálezu.
Naleziště v závěru Úškrtovej doliny
Pokračoval jsem směrem na východ a před Banskou Štiavnicí jsem měl další zastávku na dosud nenavštívené lokalitě v Úškrtovej dolině. Podle popisu jsem místo našel bez problémů a nálezy mě velmi příjemně překvapily. Fassait velmi hojný, a to v mnohem lepších ukázkách, než se mi kdysi povedlo najít v údolí Val di Fassa. Různé tvary krystalů, výjimečně i přes 1 cm velké. Fassait občas doprovázený černým spinelem, pleonastem v klasických dipyramidálních krystalech (obvykle velikosti prvních mm) pokrývajícím často plochy i několik cm2. Hojnost ukázek, poměrně snadná dostupnost lokality, pěkné prostředí, paráda.
X fassaitu 5 mm
Fassait, ústřední X 10 mm
XX fassaitu, ústřední X 12 mm
XX nekorodovaných, krásně lesklých fassaitů
XX pleonastu do 3 mm
Cílovou oblast pro mne představovalo širší okolí Banské Bystrice. Jako první jsem navštívil lokalitu Farbiště, na které jsem měl rovněž premiéru. Najít to nebylo zase až tak jednoduché, jak jsem si nad googlovskou mapou představoval, ale povedlo se. Klasický velký výkop sice hrál všemi barvami, ale za kloudné se dalo považovat maximálně pár ukázek tirolitu.
Vzorek 40 x 30 mm s XX euchroitu do 3 mm na malachitu, Farbiště
Zato na druhé straně, pod stromy, byly čerstvější práce, trochu opršelé a tam jsem strávil slušných pár úspěšných hodin. Doma jsem identifikoval malachit, azurit, euchroit, strašimirit, tirolit, klinoklas, paranauit a chryzokol, některé vzorky celkem slušné. Noc jsem strávil ve stanu na lokalitě a další jsem měl v plánu to zopakovat u Svätodušky nad L'ubietovou. Po dvou setkáních s místními a jejich varování před medvědy (aniž bych se ptal), jsem zajel raději do hotýlku poblíž.
mnohokrystalický vzorek euchroitu cca 22 x 20 mm, Svätoduška
Euchroit, Svätoduška
Na Svätodušce jsem byl až nečekaně úspěšný s euchroitem, např. vzorek vpravo nahoře je velmi povedený. Něco na podložce a i některé slušné solitérní X. Oproti minulým návštěvám jsem našel olivenit pouze v dokumentačních ukázkách, pěkný malachit, azurit a vůbec poprvé jsem tady našel vzorek s mnoha drobnými X libethenitu potaženými malachitem.
Pohled z "Reinera" směrem k obci
Na libethenit jsem ovšem vyrazil na haldu zkráceně nazývanou Reiner, ze které jsem si v minulosti přinesl nejlepší ukázky. Musím říct, že tentokrát jsem byl spíše zklamaný, v horní části se na libethenit moc narazit nedalo, až ve středních partiích se začaly vzorky objevovat, X ale byly menší, většinou velmi drobné, max. do 2 mm.
Drobné jehličky malachitu do 3 mm, Reiner, L'ubietová
Halda po bývalé šachtě L'udovik, Špania dolina
Řekl bych, že už to není, co bývalo. Nejvíce mne nakonec potěšil pěkný velký vzorek se spoustou drobných jehličkových XX malachitu, který se mi kupodivu povedlo nepoškozený dopravit domů. Poslední zastávku jsem měl naplánovanou do Španiej doliny. Řešil jsem, kam konkrétně se vydám a protože starších vzorků z Richtárovej a z Piesků mám doma spoustu, zvolil jsem haldu L'udovik, protože celestin mám odsud jen ve dvou ukázkách. No a abych nepsal jen o tom, co se mi kde povedlo, tak tady jsem vyšel úplně naprázdno. Po několika hodinách na odpolední slunečné výhni jsem byl vyřízený, třetí den na Slovensku jsem to zabalil a vyrazil zpět. Za šera jsem postavil stan v lese u Dobré Vody, po ránu úspěšně našel nějaké elbaity na své asi nejoblíbenější tuzemské lokalitě a tím celou výpravu uzavřel.
Na druhou zahraniční výpravu jsem se vydal před polovinou července do italského Val Malenca. Už jsem zde dlouho nebyl a dost mne to lákalo. Cestu jsem zvládl a tak jsem už brzy ráno zaparkoval ve strmé vesničce Ciappanico a vydal se hledat lokalitu Rocca di Castellaccio. Pamatoval jsem si, že kdysi jsem ji hledal velmi krkolomně a můj tip, jak si tentokrát poradit snáze až tak moc neklapl. Nicméně nakonec to vyšlo a mohl jsem hledat očekávané artinity a především melanit. Výsledek byl ovšem vysloveně slabý - jeden vzorek s artinitem a melanit spíš nestál za řeč. Až při odchodu jsem narazil na pár podezřelých rodingitů a v nich se melanit začal po rozbití ukazovat. Nebylo to nic velkého, většinou do 1 mm, ale celé krystalické plošky. Dvě ukázky na fotkách.
XX melanitu do 2 mm
Odpoledne jsem učinil jeden marný pokus najít vytipovanou lokalitu s křišťálem, ale v prudkém kopci a pořádném vedru jsem se jen pořádně potýral a asi rozumně to vzdal. Popojel jsem tedy poblíž lokality pod Monte Acquanera a našel místo pro stan. Druhý den se mi podařilo nějaké démantoidy najít, velikost X většinou do 2-3 mm. Strávil jsem zde skoro celý úspěšný den, později odpoledne sbalil stan a přejel do Val Sissone.
Uprostřed suť pod lokalitou démantoidů pod Mt. Acquanera
Vzorek "pocukrovaný" XX démantoidu do 2 mm
Ještě v podvečer jsem vystoupal o cca 580 metrů výše a v době, kdy už se mne začínala zmocňovat panika jsem naštěstí našel dobré místo pro stan - u lokality, na které jsem kdysi hledal a jediném rovnějším místě široko daleko. Ráno jsem vyrazil za azurové oblohy, zvládl úvodní výškový trhák a nakonec asi i našel cílové partie - toužil jsem po modrých berylech.
Ranní probuzení v 2.200 mnm
Cílové partie, cca 2.700 mnm
Bohužel jsem podcenil počasí - jak dlouhodobě: v oblastech kontaktů byla ještě spousta sněhu, tak krátkodobě: byl jsem poměrně nalehko a počasí se začalo poměrně prudce zhoršovat. Takže nakonec neúspěch. Pod jedním výchozem jsem našel podprůměrné vzorky hessonitu s diopsidem, přičemž jedinou zajímavostí byl erytrín, který jsem dosud ve sbírce neměl. Pak jsem se rozhlédl po mracích a začal urychleně sestupovat. Cestou se stanem dolů už slušně pršelo, takže jsem přizpůsobil časový plán a přejel okolo jezera Como do Švýcarska, kde jsem těsně před setměním postavil stan na místě poslední plánované zastávky kousek pod Gotthardpassem. Mimochodem rovněž těsně před pořádným deštěm.
Cílové partie na úbočí Fibbie
Byl jsem tady podruhé, tak ranní cesta měla jasný cíl. Na úbočí Fibbie jsem zkusil trochu jiné partie a z hlediska požadovaného cíle - toužil jsem po typických místních iron rose, hematitových lupíncích tvořících tvar rozkvetlé růže - lze mluvit o úspěchu. Našel jsem několik pěkných vzorků s hematitem, pár záhněd a navíc několik kousků matrix silně prorostlé anatasem. Na závěr tedy dobré, přičemž od Itálie jsem sliboval více.
Hematitová růžice, POV cca 4 cm
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vrcholový hřbet Lochbergu
V srpnu se mi ještě podařilo dvakrát se dostat do Švýcarských Alp. Poprvé jsem byl pouze na Lochbergu, přičemž jsem neměl moc štěstí na počasí. Bylo dost chladno a deštivo, při sestupu mne chytila bouřka, bylo i několik nepříjemných pádů.
Asi nejlepší úlovek - perfektní nepoškozený silně stáčený otevřený gwindel, 35 x 24 x 12 mm, čistý s krásnou barvou
Nicméně sezóna byla velmi příznivá vzhledem k odtátému sněhu a zřejmě i díky tomu se mi podařilo poprvé narazit i na otevřenou dutinu, kolem níž se daly najít i solitérní X pinkfluoritu. I nálezy záhněd byly vydařené, bylo i pár větších kousků, několik drůziček s oboustranně ukončenými X, povedlo se pár gwindelů.
Solitérní fluority, většina částečně krystalově omezených
Zahněda1 600.jpg
Zahneda2 600.jpg
Záhněda3 600.jpg
Závěr údolí Val Maighels
Při druhé návštěvě jsem po sestupu z Lochbergu absolvoval ještě výpravu do údolí Val Maighels. Došel jsem až do úplného závěru údolí, kde jsem měl vytipované nějaké partie, které jsem podle leteckých map považoval za slibné. Bohužel závěr údolí na hranicích s Itálií byl schovaný do hustého lezavého mraku.
Dvojčatný srůst titanových X s vysokým leskem, 12 x 7 mm
Titanit 2.jpg
Úbočí byla velmi strmá a do samého sedla jsem už nešel, protože viditelnost byla na pár metrů. Takže při dlouhé cestě zpět jsem zabrousil do již známé oblasti, kde se mi povedlo najít pěkné vzorky s růžovo oranžovými titanity, většinou do 1 cm, na estetických drůzách periklinu a albitu. Také pár čistých křišťálků, pěkný prehnit a vzorky se stébly velmi světlého epidotu. Takže ač se nepovedl naplnit původní záměr, s prázdnou jsem se nevrátil, celkově to ten den dělalo okolo 20-ti km.
Titanit 3.jpg
Name
Comment
Or visit this link or this one